Tosi-tv: Tuotantokoordinaattorin silmäpussit.

Mistä erottaa jo kolme viikkoa Japanissa olleen tuotantokoordinaattorin tuoreimmista, lyhyemmän ajan keikalla olleista kohtalontovereista? 

Harjaantuneet Koordit ovat monessa tuotannon liemessä keitettyjä ja rutinoituneita tiimityöntekijöitä. Kun tiimin koko on toistasataa, vaatimukset myös kasvavat. Välillä tuntee olevansa kuin se pieni sähkö-ohjattava Ball Boy joka huristelee iloisesti viheriällä kentällä ja hakee milloin kiekon, kuulan tai muun heitetyn välineen kentältä takaisin heittopaikalle. Kaikilla keikan Koordeilla on nyt harteillaan viisi yli 16 tunnin työpäivää, eli tuoreemmankin Koordin keho on suorittamassa olympiaennätystä. Tässä kohtaa vireän Koordin on opittava taipumaan yhtä moneen kulmaan kuin japanilaisen toimitsijan tekemä origami-kurki. Se taito onkin täällä tarpeen. 

Ensimmäisen kilpailupäivän aamiainen oli klo 4.30, jonka jälkeen heti lähtö kisapaikalle ja takaisin hotellille illalla klo 22.30. Siinä välissä hän, tuo urhea Koordi, raahaa mukanaan sekunttikelloja, kännyköitä, tietokonetta, kyniä, latureita ja adaptereita. Ulos mennessään hän riisuu pitkähihaisen päältään ja sisään tullessaan pukee sen jälleen päälleen, koska ilmastointi. Vaihtaa kasvomaskinsa ohjeiden mukaan ainakin 4 kertaa. Hän tuhoaa kolme pientä sademetsää kopioidessa ja tulostaessa aikatauluja, starttilistoja, run-uppeja ja kamerapohjia, täyttää kopiokoneen paperilaatikon jälleen kerran ja huomaa, että jotkut asiat eivät muutu edes ulkomailla, koska aina kun HÄN printtaa tai kopioi niin paperi loppuu kesken tai värikasetti on tyhjentynyt. 

Numerot vilistävät ja hän laskee aikaa alas run-upissa 15 sekunnin intervalleissa jälleen ties monennenko kerran, joten ihmekös tuo, jos joskus vähän väsyttää! Koordeillakin on mahdollisuus päivätaukoon, yleensä 1 tunnin tirsoihin hotellissa, jos kestää bussimatkan edestakaisin hotellin ja stadionin välillä. Tuskaisaahan se on, kun ei voi tehdä mitään töitä samaan aikaan. Vaihtoehtona voi myös jäädä tuotantoalueelle ja valita nukkuma-alustaksi toimiston kokolattiamaton. Eräs oivallinen oma-aloitteinen ohjaaja (kyllä - luit ihan oikein!) on jopa tuonut mukanaan oman patjan. Sellaisen ihanan. Itsestään täyttyvän. 

Mitä ihanaa meidän tuotantotalossa onkaan? Alakerrassa toimistotiloja ja catering. Pienen kakofonisen toimiston lisäksi meidän käyttöömme löytyy vielä pienempi varastohuone, jota meidän noin parisataa henkilöä voi käyttää. Cateringin palveluista en voi sanoa muuta kuin että tänään, siis tänään vihdoinkin saimme ruoaksi japanilaisia makuja. Gyoza! Pelonsekaisin tuntein jännitämme nyt kaikki, muuttuuko keittiömme jo vakioksi tullut salaattiannos erilaiseksi! Mitä me sitten teemme?

Toisessa kerroksessa sijaitsevat ohjaamot, joita on surkean Elon laskuopin mukaan 8 kappaletta, sekä niihin liittyvät tarkkaamotilat. Se on tekniikan kerros, propellipäiden valtakunta. Siellä kuitenkin me Koordit istumme aamu- ja iltasessiot, koneellisen ilmastoinnin tuivertamina, muiden tarkkailijoiden ja operaattoorien kanssa. Koordi on kuitenkin hiljaa kun tajuaa että kamera-, ääni- ja muu kenttähenkilökunta työskentelee ulkona +30 asteen helteessä yhtälailla auringon kärventäminä. Kolmannessa kerroksessa on järjestävän organisation tiloja sekä yksi catering lisää, joka ei nyt  kuitenkaan ole catering. Ehkä onneksi, sillä kovin ahdasta täällä muuten olisi. 

Tuoreemmat Koordit ovat myös huomanneet että työ näissä kansainvälisissä urheilulähetyksissa on hieman toisenalainen, kuin ns. normaalissa tuotannossa. Tuosta termistä “normaali tuotanto” saa heti aikaan pienen taifuunin kokeneempienkin koordien kesken, koska sellaista kuin “normaali tuotanto” ei ole olemassakaan. Joten anteeksi ja japanilainen kumarrus täältä teille. Vaikka täällä mennään hieman toisenlaisella koreografialla ohjaamotyöskentelyn suhteen, löydämme kukin Koordin yllätykseksi yhteneväisiäkin tekijöitä. Kuten run-upit. Ja run-downit. Nuo maagiset ajan laskemiset, joiden ymmärtämiseen allekirjoittaneella koordilla meni kahdet olympialaiset. Ne ovat kansainvälisen kuvasignaalin alku ja loppu. 

Asiaa: Oli kyseessä sitten keski-euroopan mäkiviikot, olympialaiset tai formulat, kun kansainvälinen ohjelma alkaa, se seuraa tiettyä kaavaa, jota me siellä tuotantopäässä noudatetaan orjallisesti. Run-upin aikana annamme kommentaattorille mahdollisuuden kertoa tietoja, kerromme kuinka pitkän ajan me näytämme ruudussa alueen säätä, kuinka paljon näytämme tulevia urheilijoita lämmittelemässä ja minkä verran on aikaa kertoa kilpailun kartoista ja reiteistä. Vastaavasti ohjelmasignaalin päätyttyä teemme lyhyen run-downin. Kuten niin moni tietää, televisio-ohjelman tekemisessä on monta tahoa ja taitavaa tekijää mukana. Rintaa röyhistellen voimme me, harjaantuneet Koordit, todeta olevamme pieni osa tätä prosessia.

Laskemme sekunteja. Toinen toisensa perään. Ja ihmisiä kun olemme, välillä hajamielisesti, välillä yskien, joskus unenpöpperössä ja silloin tällöin “kello ei käynnistynyt”- korttia heiluttaen. Puhun nyt tässä vaan omastai puolestani. Nuoruus on nimittäin valttia. Vanha metallikuorinen, mekaaninen sekuntikello on saanut vakavan kilpailijan mobiilisovelluksista jota käyttää uusilla silmillä ja aivoilla ajatteleva innostunut Koordi. Armoa ei tunneta. Onneksi elämässä on loppujen lopuksi muutakin kuin sekunteja.

Turnausväsymys on hyväksyttävää ja siitä ei täällä syytetä ketään. Ei vanhoja, eikä nuoria. Ei kokemattomia, eikä mestareita. Jokainen ymmärtää että tällekin työkeikalle suostuessaan on ollut tietoinen tulevasta rankasta työrupeamasta. Ei mennä bailaamaan, eikä turistimatkalle. En kuitenkaan suostu myöntämään että näyttäisin pandalta tai kummituseläimeltä, vaikka Kollegakoordin sanoja lainatakseni “yölepo oli niin lyhyt että tukka ei ehtinyt edes kuivua sen aikana”. Tai kun huomaan illalla kirjoittaessaan muistiinpanoja että sana on jäänyt keske....  

Ymmärsittekö metafooran silmäpusseista? No, tähän aikaan yöstä en minäkään. Mutta uhmaan kaikkia japanilaisia kami-henkiä ja jatkan valisemallani tiellä. Otan riskin ja pesen tukkani tänä yönä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kami

https://fi.wikipedia.org/wiki/Origami

https://www.is.fi/olympialaiset/art-2000008169979.html

 

 

Kun nukahtaa ikesken kirjoitettavan lauseen...

Työpöytä ja kahden koneen taktiikka.